ett litet försök

till en bättre förklaring på hur man gör "affisch"bilder som jag fick en fråga om :)

Hum, det är i själva verket väldigt enkelt, men tänkte förklara i alla fall. Hoppas det hjälper! :)
Först öppnar jag den bild jag vill använda i affischen. I det här fallet är det en av bilderna på Malin när vi har hackat lök så hon skulle få sminket att rinna ^^
I det här fallet ville jag ha en svart affisch. Så jag öppnade en tom svart ruta som jag valde skulle vara 4000x3000 px.
Sen drar man helt enkelt in bilden i den tomma rutan (bakgrundsrutan). Det är viktigt att se till att alla lager i bilden (bilden på Malin i det här exemplet) är sammlade i ett, annars drar man bara in lösa lager och inte hela bilden i rutan!



Efter det klickar jag på Lägg till lagermask nere i lagermenyn.



När jag har gjort det målar jag med svart pensel runt kanterna på bilden på Malin så att dom suddas ut (annars ser man på kanterna att det är en bild man bara dragit in, vilket inte är snyggt). När jag är nöjd lägger jag till den text jag vill ha med det vanliga textverktyget.



Efter det minskar jag bildstorleken till 1500 px i bredd och sparar som JPEG (alla lager läggs då samman automatiskt! Ett bra tips är att spara en i PSDformat innan man sparar i JPEG. Man kan då öppna PSD bilden och ändra saker i lagren då dom intem läggs samman när man sparar i PSD!).

Såhär blev denna bild, som jag hade som exempel. Valde text ur Three days grace låt Riot :)



Inte den bästa kanske, men den fick duga att fippla ihop som exempel ^^
Hoppas det här hjälpte lite grann i alla fall :)

Kommentarer
Postat av: Linn

Så grym du verkar vara på datorer, kanske beror på att jag är hel-korkad när det gäller sånt =)

2009-01-31 @ 15:09:22
URL: http://mrsg.blogg.se/
Postat av: sandra

sv; ah! jag tror jag förstår ganska bra nu i alla falL!:) ska se ifall jag kan testa och göra någonting sånt!:)

2009-01-31 @ 16:51:48
URL: http://saaand.blogg.se/
Postat av: Pussit ♥

Tack ;)



2009-01-31 @ 17:08:58
URL: http://pussit.se
Postat av: ellen

cool bild och fin header!

2009-01-31 @ 20:25:42
URL: http://mychoise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0